| |
Stručně o projektu
Cíl projektu
Cílem projektu je vytvoření kompletního funkčního internetového portálu určeného
pro výuku žáků školy. Systém umožní efektivně využívat data uložená na serveru
při výuce i pro domácí přípravu studentů. Bude důležitým prvkem v distančních a
kombinovaných formách studia a vhodným moderním doplňkem výuky denního studia.
Umožní plnohodnotné studium žáků s různou formou postižení a usnadní
individuální přípravu žáků při dlouhodobějších absencích.
V první etapě projektu se uskuteční výběr dodavatele, nákup a instalace
technického a programového vybavení. V další etapě proběhne vstupní školení
učitelů zaměřené na práci s portálem a dalším programovým a technickým vybavením
nezbytným pro naplnění kurzů.
Poté bude následovat vlastní práce na vytvoření obsahu témat jednotlivých kurzů
- tj.naplnění systému daty. Tato činnost je klíčová pro úspěch celého projektu,
protože jenom kvalitně zpracované kurzy mohou zajistit využívání e-learningového
portálu žáky školy.
Po ukončení této etapy je plánováno pilotní ověřování funkčnosti systému v
běžném výukovém provozu školy. Tento systém je vnímán jako živý, takže kurzy
budou nadále průběžně doplňovány, rozšiřovány a inovovány. V průběhu pilotního
ověřování se odstraní případné zjištěné nedostatky a chyby.
Na závěr celého projektu proběhne konference, na které budeme informovat
odbornou veřejnost o výsledcích celého projektu a o zkušenostech s uplatňováním
e-learningu v podmínkách školy. Výstupem projektu bude funkční e-learningový
portál, na kterém bude formou minimálně 100 modulů rozpracován vzdělávací
program školy v elektronické podobě. Portál bude průběžně doplňován a
aktualizován vyučujícími a využíván žáky a učiteli.
E- learning je perspektivní způsob vzdělávání, který ale není v podmínkách
současných středních škol běžně využíván. Jedná se o systém s jednoznačným
ekonomickým a ekologickým dopadem do vzdělávání. Snižuje se potřeba tisku
výukových materiálů, testů apod., zefektivňuje se proces učení a ověřování
znalostí.
Zdůrazňovat potřebu zavádění e-learningu, vytyčenou např. v dokumentech e-Europe
2005, Strategický výhled Evropské rady a Evropského parlamentu (2318/2003/EC)
nebo Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy ČR není
třeba. Vzhledem ke skutečnosti, že většina českých a zejména zahraničních
vysokých škol e-learning běžně využívá, jeho začlenění do přípravy žáků na
střední škole usnadní jejich přechod na vysokoškolskou formu studia (z naší
školy pokračuje více než 40% studentů) . Na internetové adrese http://moodle.org/sites/index.php?country=CZ
byly získány informace o aktuálním počtu e-learningových portálů systému Moodle
na školách v ČR ( v praxi se jiné portály téměř nevyužívají). Z Informací
vyplývá , že penetrace e-learningu na středních školách dosahuje kolem 4%. To
jasně ukazuje na potřebu rozšiřovat e-learning na další střední školy.
Portál je plánován jako komplexní výukový systém, který bude zahrnovat
teoretické kurzy, praktická cvičení, názorné animace a ukázky pomocí zvuku a
videa, vyvinutý zkušenými pedagogy školy. Jde nejen o multimediální, zábavnější
a tím i efektivnější učení, ale i on-line přístup, umožňující též distanční a
kombinované formy studia. Tím se umožní plnohodnotné studium žákům s různou
formou omezení a usnadní se samostudium žáků při dlouhodobějších absencích.
Zavádění vzdělávacích technologií znamená "vhodné spojení obsahu s kvalitní
výukou a vlastní prací studentů, to vše podpořené zodpovědností a ověřováním
výsledků". Podmínkou je, že pedagog tyto nástroje sám ovládá. Proto chceme
vzdělat naše pedagogy ve využívání těchto technologií a získané znalosti použít
pro realizací cílů projektu.
Kurzy budou tvořeny minimálně pro tyto oblasti:
- český jazyk
- cizí jazyky
- technické předměty (strojítenství, elektrotechnika)
- environmentální vzdělávání, obnovitelné zdroje energie
- praktická příprava
- matematika, fyzika
- IT
- ekonomika
Cílová skupina
Cílová skupina projektu je tvořena min. 500 žáky SOŠ a SOU Hradební Hradec
Králové. Plánované aktivity projektu se zaměřují na všechny žáky denního a
dálkového studia a také na všechny učitele školy. Cílovou skupinu žáků školy je
z hlediska potřeb vhodné rozčlenit do tří podskupin:
1. žáci denního studia
2. žáci dálkového studia
3. žáci se zdravotním znevýhodněním a zdravotním postižením.
Každá z uvedených skupin má ve vztahu k projektu jiné potřeby. U první skupiny
jde zejména o zataktivnění a zefektivnění výuky a domácí přípravy žáků. Druhá a
třetí skupina očekávají zejména jednodušší přístup k výukovým materiálům.
Zejména pro třetí skupinu je významná také možnost distančního ověřování
znalostí. Pro všechny tři skupiny je požadavkem rozvoj práce s novými
technologiemi.
Druhou cílovou skupinou je 40 pedagogů školy. Učitelé jsou vybráni tak, aby byli
zapojeni pedagogové napříč celým spektrem vyučovaných předmětů. Budou zastoupeni
učitelé všeobecných, společensko-vědních a odborných předmětů a dále učitelé
odborného výcviku. Jejich schopnost vzdělávání podle současných trendů limituje
úspěšnost uplatnění studentů v praxi.
Cílovou skupinu je z hlediska potřeb vhodné rozčlenit do tří podskupin:
1. Tvůrce kurzu
2. Učitel
3. Administrátor LMS
Každá z uvedených skupin má ve vztahu k projektu jiné potřeby. U první skupiny
jde zejména o získání znalostí a dovedností potřebných pro vytváření kurzů v LMS
Moodle a dalších SW. U druhé skupiny očekáváme zvládnutí praktického nasazení
LMS Moodle ve vzdělávacím procesu a využívání dalších SW. Pro třetí skupinu je
to získání znalostí a dovedností nutných pro administraci LMS Moodle. Po všechny
tři skupiny je požadavkem rozvoj práce s novými technologiemi. Rozdělení do
podskupin 1 a 2 bude provedeno až po základním vzdělávacím kurzu. Do podskupiny
3 je již 1 pracovník určen.
Pedagogové budou pro vzdělávací aktivity rozděleni do 4 skupin.
Celkem tedy bude zapojeno minimálně 540 osob.
Doba trvání projektu
26 měsíců, září 2009 - říjen 2011
|