Zákon 167/2008 o ekologické újmě
Dne 12. 10. 2011 bylo ve Sbírce zákonů zveřejněno Nařízení vlády č. 295/2011 Sb., o způsobu hodnocení rizik ekologické újmy a bližších podmínkách finančního zajištění. Toto NV je prováděcím právním předpisem k zákonu č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů a nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2012.
V souvislosti s výše uvedeným si Vás dovolujeme upozornit na povinnost zpracovat hodnocení rizika, kdy provozovatelé vyjmenovaných činností (viz příloha č. 1 k zákonu č. 167/2008 Sb.) provede a dokumentuje hodnocení rizik ekologické újmy v rozsahu odpovídajícím pravděpodobnosti jejího vzniku a závažnosti možných vlivů na životní prostředí. Hodnocení rizik ekologické újmy provádí příslušný provozovatel zvlášť pro každé místo provozní činnosti. Provozovatel je povinen provést základní hodnocení rizik ekologické újmy dle Přílohy č. 1 k NV č. 295/2011 Sb.
Kdo je povinen zpracovat hodnocení rizik?
Provozní činnosti:
Provozování zařízení podléhající vydání integrovaného povolení dle zvláštního právního předpisu.
Provozování zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů podléhajících souhlasu podle zvláštního právního předpisu.
Vypouštění odpadních vod do vod povrchových nebo podzemních podléhajících povolení podle zvláštního právního předpisu.
Čerpání znečištěných podzemních vod a jejich následné odvádění do vod povrchových nebo podzemních podléhající povolení podle zvláštního právního předpisu.
Odběr povrchových vod podléhající povolení podle zvláštního právního předpisu.
Odběr podzemních vod podléhající povolení podle zvláštního právního předpisu.
Čerpání povrchových nebo podzemních vod a jejich následné vypouštění do těchto vod za účelem získání tepelné energie podléhající povolení podle zvláštního právního předpisu.
Vzdouvání nebo akumulace povrchových vod podléhající povolení podle zvláštního právního předpisu.
Zacházení se závadnými látkami podle zvláštního právního předpisu.
Nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky, přípravky na ochranu rostlin nebo biocidními přípravky podle zvláštního právního předpisu.
Přeprava nebezpečných chemických látek a nebezpečných chemických přípravků potrubím nebo v železniční, silniční, vodní vnitrozemské, letecké nebo námořní dopravě.
Nakládání s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty podle zvláštního právního předpisu.
Přeshraniční přeprava odpadů do České republiky, z České republiky a přes Českou republiku.
Provozování stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší podléhajících povolení podle zvláštního právního předpisu.
Nakládání s těžebním odpadem.
V případě, že celkový počet bodů dosažených v základním hodnocení rizika je vyšší než 50, je provozovatel povinen provést podrobné hodnocení rizika ekologické újmy a to v souladu s Přílohou č. 2 k tomuto nařízení. Podrobné hodnocení neprovádí provozovatelé registrováni v Programu EMAS nebo provozovatelé, kteří mají certifikován systém řízení dle ČSN EN ISO 14000 nebo prokazatelně zahájili činnosti potřebné k získání této certifikace.
Dále jsou provozovatelé povinni dokladovat způsob finančního zajištění k provedení preventivních a nápravných opatření - viz § 6 a příloha č. 3 NV. Finanční zajištění preventivních opatření nebo nápravných opatření je provozovatel povinen zajistit (nikoliv dokladovat zjištění této povinnosti) k 1. lednu 2013 (viz § 29 zákona č. 167/2008 Sb.
V uváděném NV nejsou přechodná ustanovení a není zde uvedeno, do kdy je provozovatel povinen hodnocení provést - tedy k 1.1.2012 je povinen plnit veškeré povinnosti dané tímto NV.
citace:
REJNEK, Pavel. Zákon 167/2008 o ekologické újmě [online]. [cit. 11.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.profiodpady.cz/kdo-je-povinnen-zpracovat-hodnoceni-rizik-profi-odpady.html
Dne 12. 10. 2011 bylo ve Sbírce zákonů zveřejněno Nařízení vlády č. 295/2011 Sb., o způsobu hodnocení rizik ekologické újmy a bližších podmínkách finančního zajištění. Toto NV je prováděcím právním předpisem k zákonu č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů a nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2012.
V souvislosti s výše uvedeným si Vás dovolujeme upozornit na povinnost zpracovat hodnocení rizika, kdy provozovatelé vyjmenovaných činností (viz příloha č. 1 k zákonu č. 167/2008 Sb.) provede a dokumentuje hodnocení rizik ekologické újmy v rozsahu odpovídajícím pravděpodobnosti jejího vzniku a závažnosti možných vlivů na životní prostředí. Hodnocení rizik ekologické újmy provádí příslušný provozovatel zvlášť pro každé místo provozní činnosti. Provozovatel je povinen provést základní hodnocení rizik ekologické újmy dle Přílohy č. 1 k NV č. 295/2011 Sb.
Kdo je povinen zpracovat hodnocení rizik?
Provozní činnosti:
Provozování zařízení podléhající vydání integrovaného povolení dle zvláštního právního předpisu.
Provozování zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů podléhajících souhlasu podle zvláštního právního předpisu.
Vypouštění odpadních vod do vod povrchových nebo podzemních podléhajících povolení podle zvláštního právního předpisu.
Čerpání znečištěných podzemních vod a jejich následné odvádění do vod povrchových nebo podzemních podléhající povolení podle zvláštního právního předpisu.
Odběr povrchových vod podléhající povolení podle zvláštního právního předpisu.
Odběr podzemních vod podléhající povolení podle zvláštního právního předpisu.
Čerpání povrchových nebo podzemních vod a jejich následné vypouštění do těchto vod za účelem získání tepelné energie podléhající povolení podle zvláštního právního předpisu.
Vzdouvání nebo akumulace povrchových vod podléhající povolení podle zvláštního právního předpisu.
Zacházení se závadnými látkami podle zvláštního právního předpisu.
Nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky, přípravky na ochranu rostlin nebo biocidními přípravky podle zvláštního právního předpisu.
Přeprava nebezpečných chemických látek a nebezpečných chemických přípravků potrubím nebo v železniční, silniční, vodní vnitrozemské, letecké nebo námořní dopravě.
Nakládání s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty podle zvláštního právního předpisu.
Přeshraniční přeprava odpadů do České republiky, z České republiky a přes Českou republiku.
Provozování stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší podléhajících povolení podle zvláštního právního předpisu.
Nakládání s těžebním odpadem.
V případě, že celkový počet bodů dosažených v základním hodnocení rizika je vyšší než 50, je provozovatel povinen provést podrobné hodnocení rizika ekologické újmy a to v souladu s Přílohou č. 2 k tomuto nařízení. Podrobné hodnocení neprovádí provozovatelé registrováni v Programu EMAS nebo provozovatelé, kteří mají certifikován systém řízení dle ČSN EN ISO 14000 nebo prokazatelně zahájili činnosti potřebné k získání této certifikace.
Dále jsou provozovatelé povinni dokladovat způsob finančního zajištění k provedení preventivních a nápravných opatření - viz § 6 a příloha č. 3 NV. Finanční zajištění preventivních opatření nebo nápravných opatření je provozovatel povinen zajistit (nikoliv dokladovat zjištění této povinnosti) k 1. lednu 2013 (viz § 29 zákona č. 167/2008 Sb.
V uváděném NV nejsou přechodná ustanovení a není zde uvedeno, do kdy je provozovatel povinen hodnocení provést - tedy k 1.1.2012 je povinen plnit veškeré povinnosti dané tímto NV.
citace:
REJNEK, Pavel. Zákon 167/2008 o ekologické újmě [online]. [cit. 11.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.profiodpady.cz/kdo-je-povinnen-zpracovat-hodnoceni-rizik-profi-odpady.html
Naposledy změněno: pondělí, 11. únor 2013, 12.53