Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Hradební 1029, 500 03 Hradec Králové
|
|
|
ŠKOLNÍ ŘÁD
1. Studium na střední škole je dobrovolné. Pokud se k němu student rozhodne, je pro něj vnitřní řád školy závazný.
2. Smyslem školního řádu je vytvořit optimální podmínky pro vyučovací proces.
3. Základní povinností studenta je docházet do školy pravidelně a včas, účastnit se výuky všech povinných a volitelných předmětů, případně nepovinných předmětů a kroužků, podle stanoveného rozvrhu hodin. Volba nepovinného předmětu a kroužku je závazná pro celé pololetí.
4. Na vyučovací hodiny se studenti dostavují včas, pravidelně a řádně se na ně připravují. Začátkem hodiny se rozumí zvonění. Pečlivě sledují výklad a provádějí vždy činnost nařízenou učitelem. Pokud se vyučující nedostaví do 10 minut po zvonění do hodiny, oznámí pořádková služba třídy tuto skutečnost neprodleně zástupci ředitele.
Pokud se závažných důvodů student nemohl připravit na výuku, omluví se před hodinou příslušnému učiteli.
5. Studenti dodržují zasedací pořádek ve třídě. Z vyučovací hodiny mohou odejít pouze se souhlasem učitele.
6. Studenti odpovídají za čistotu a pořádek svého pracovního místa. Zjistí-li poškození či ztrátu, jsou povinni oznámit tuto skutečnost neprodleně vyučujícímu nebo třídnímu učiteli. Za nešetrné zacházení a poškozování školního majetku nesou studenti plnou materiální zodpovědnost. (Podle zákona 262/2006 Sb., zákoník práce §391 odst. 1)
7. Ve všech závažných věcech se studenti nejdříve obracejí na svého třídního učitele, který je eventuelně doprovodí k zástupci nebo řediteli školy.
8. Studenti oslovují vyučujícího akademickým titulem nebo oslovením pane učiteli, paní učitelko.
9. Studenti prokazují patřičnou úctu pedagogickým a ostatním pracovníkům školy a zdraví je i ostatní dospělé osoby při setkání. Do kabinetů a kanceláří školy vstupují pouze na vyzvání. Studenti dodržují zásady společenského chování i mimo školu a chovají se tak, aby nepoškozovali dobré jméno školy na veřejnosti.
10. Na začátku a na konci vyučovací hodiny zdraví studenti vyučujícího povstáním. Během vyučovací hodiny se studenti zabývají výhradně tím, co souvisí s vyučovacím předmětem.
11. Třídní učitel určuje studentskou službu a zapíše ji do třídní knihy. Studentská služba hlásí na začátku hodiny vyučujícímu nepřítomné studenty a stará se v průběhu dne o třídní knihu. Zajišťuje přípravu pomůcek na následující hodinu podle požadavku vyučujících. Odpovídá za pořádek ve třídě. Po poslední vyučovací hodině kontroluje zvednuté židle, zhasnuté osvětlení a řádně zajištěná okna. Vyučující v poslední vyučovací hodině zkontroluje stav učebny a uzamkne třídu.
12. O přestávkách mohou studenti opustit školu pouze ve vážném případě a to se svolením třídního učitele.
13. Studenti jsou povinni se v budově školy přezouvat do vhodné čisté domácí obuvi a odkládat své svršky a obuv v určené šatně nebo ve své skříňce v učebně. Šatna musí být po celou dobu vyučování uzamčena, za což zodpovídá student pověřený třídním učitelem.
14. Během vyučování je studentům zakázán přístup do prostoru šaten.
15. Na hodiny tělesné výchovy nosí studenti obuv a oblečení doporučené učitelem TV s sebou do šaten pod tělocvičnou, kde se převlékají a přezouvají na TV. Je zakázáno převlékat se na TV a uchovávat sportovní oblečení a obuv v hlavních šatnách. Osobní doklady, cenné věci a peníze si mohou studenti uschovat u učitele TV.
16. Škola nezodpovídá ze cenné předměty (např. finanční obnosy, šperky z drahých kovů) nebo předměty nesouvisející s výukou (např. mobilní telefony, fotoaparáty, přehrávače) a za nadstandardní doplňky k oblečení. Pokud je nutné, aby měl student takové věci ve škole, požádá třídního učitele (popř. hospodářku školy) o uschování proti zcizení na určeném místě ve škole.
17. Nepřítomnost studenta ve vyučování omlouvá lékař, u kterého je student registrován nebo zákonný zástupce studenta třídnímu učiteli písemnou formou nebo osobně. Student musí být omluven do 48 hodin od začátku absence. Absenci, která je delší jak dva dny, musí mít student vždy potvrzenou lékařem. Nemůže-li se student zúčastnit výuky z důvodů předem známých, požádá zákonný zástupce prostřednictvím třídního učitele nebo mistra odborného výcviku o jeho uvolnění. Na dva a více dnů musí požádat ředitele školy.
18. Jestliže se student neúčastní výuky po dobu 5 vyučovacích dnů a jeho neúčast není řádně omluvena, vyzve třídní učitel studenta (v případě jeho nezletilosti zákonného zástupce), aby neprodleně doložil důvod nepřítomnosti. Jestliže do 10 dnů student do školy nenastoupí, nebo nedoloží důvod nepřítomnosti ve vyučování, posuzuje se, jako by zanechal studia 1. dnem neomluvené neúčasti. Tímto dnem přestává být studentem školy. Škola má právo na vymáhání pohledávek vůči studentovi, který studia zanechal.
19. Student je povinen neprodleně oznámit třídnímu učiteli všechny závažné změny, které se týkají jeho osoby nebo zákonného zástupce (změna bydliště, občanského průkazu, stavu, zdravotní pojišťovny).
20. Dojde-li k odcizení věci na místě určeném pro její uložení nebo na místě, kde se obvykle ukládá, je poškozený povinen bez zbytečného odkladu uvědomit třídního učitele, v případě jeho nepřítomnosti zástupce ředitele. Právo na náhradu škody zanikne, nebylo-li uplatněno nejpozději do 2 dnů po dni, kdy se poškozený o ztrátě dověděl.
21. V prostorách školy, mimo školu při akcích organizovaných školou platí zákaz požívání alkoholických nápojů, jakýchkoliv omamných či zdraví škodlivých látek, uplatňování technik šikanování, různých forem násilného chování, projevy xenofobie, rasismu, intolerance a antisemitismu.
22. Studentům školy se zakazuje kouřit v budově školy i v celém školním areálu včetně odloučených pracovišť.
23. Studentům školy se zakazuje uplatňování násilí a šikany proti jiným studentům pod trestem vyloučení ze studia.
24. Studenti se nesmějí vyklánět z oken učeben, sedět na okenních parapetech.
25. Je zakázáno vyrušovat při vyučování, napovídat při zkoušení, opisovat při písemných prověrkách vědomostí a používat nedovolené pomůcky a prostředky záznamové a telekomunikační techniky.
26. V prostorách školy je zakázáno hrát hazardní hry a nosit do školy věci rozptylující pozornost studentů a věci nebezpečné pro život a zdraví lidí, např.: výbušniny, zbraně, chemikálie, ale i přenosné magnetofony, rádia a nevhodnou literaturu.
27. Studentům je zakázáno manipulovat s hlavními uzávěry vody a plynu, s hasicími přístroji a provádět jakékoli zásahy do elektrické instalace.
28. Dojíždí-li student do školy na kole nebo jiným dopravním prostředkem, ponechá dopravní prostředek na vymezeném místě a řádně ho uzamkne.
29. Student se ve škole a na pracovišti prokazuje průkazem studenta. Tento průkaz slouží také k výběru a odběru stravy ve školní jídelně.
30. Studenti jsou povinni v době výuky mít u sebe žákovskou knížku a předkládat ji vyučujícímu k zápisu klasifikace nebo jiných sdělení a jejím prostřednictvím průběžně informovat zákonné zástupce o prospěchu a chování.
31. Studenti nesmějí bez povolení ředitele školy uzavírat během školního roku dohody o provedení práce.
32. Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků
Hodnocení výsledků vzdělávání žáků vychází z vyhlášky o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři č. 13/2005 Sb. a ze zákona o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání č. 561/2004 Sb.
a. Zásady klasifikace
Klasifikační stupeň určí učitel, který vyučuje příslušnému předmětu. V případě, že některému předmětu vyučují dva učitelé, klasifikují po vzájemné dohodě. Při určování stupně prospěchu v jednotlivých předmětech na konci klasifikačního období se hodnotí kvalita práce a učební výsledky, jichž žák dosáhl za celé klasifikační období. Výsledná známka za klasifikační období musí odpovídat známkám, které žák získal. Stupeň prospěchu však nemusí být průměrem známek za příslušné období. Při hodnocení a při průběžné i celkové klasifikaci učitel uplatňuje přiměřenou náročnost a pedagogický takt vůči žákovi.
Při celkové klasifikaci přihlíží učitel k věkovým zvláštnostem žáka i k tomu, že žák mohl v průběhu klasifikačního období zakolísat v učebních výkonech pro určitou indispozici. V průběhu klasifikačního období sdělují učitelé všechny důležité poznatky o žácích třídním učitelům. Závažné problémy řeší třídní učitelé s vedením školy okamžitě. Před klasifikační poradou podávají návrhy na řešení problémů svých žáků.
Do výkazu třídní učitel zapisuje výchovná opatření a další údaje o chování žáka. Zákonné zástupce žáka informuje o prospěchu a chování žáka třídní učitel a učitelé jednotlivých předmětů v průběhu třídních schůzek.
V případě mimořádného zhoršení prospěchu žáka informuje zákonné zástupce žáka třídní učitel bezprostředně a prokazatelným způsobem. Ředitel školy informuje zákonné zástupce žáka o závažných prohřešcích žáků bezprostředně a prokazatelným způsobem. Stejným způsobem jsou informováni o prospěchu a chování rodiče zletilého žáka.
b. Získávání podkladů pro hodnocení a klasifikaci
Vyučující na začátku klasifikačního období prokazatelně seznámí žáky s pravidly a podmínkami klasifikace.
Podklady pro hodnocení a klasifikaci získávají vyučující zejména: soustavným diagnostickým pozorováním žáků, sledováním jejich výkonů a připravenosti na vyučování, různými druhy zkoušek (písemné, ústní, grafické, praktické, pohybové, …) a analýzou výsledků různých činností žáků.
Kontrolní písemné práce a další druhy zkoušek rozvrhne učitel rovnoměrně na celý školní rok, aby se nadměrně nenahromadily v určitých obdobích.
O termínu písemné zkoušky, která trvá více než 35 minut, informuje vyučující žáky nejméně týden předem. Ostatní vyučující o tom informuje formou zápisu do třídní knihy. V jednom dni mohou žáci konat jen jednu zkoušku uvedeného charakteru.
Ústní zkoušení je prováděno zásadně před kolektivem třídy. Učitel oznamuje žákovi výsledek každé klasifikace, klasifikaci zdůvodňuje a poukazuje na klady a nedostatky hodnocených projevů, výkonů, výtvorů. Po ústním, pohybovém a praktickém ověření schopností a dovedností oznámí učitel žákovi výsledek hodnocení okamžitě. Výsledky hodnocení písemných prací, grafických prací a projektů oznámí žákovi nejpozději do 14 dnů, v tomto termínu je opravené žákům také předloží.
Písemné a grafické práce vyučující uschovávají po celé klasifikační období včetně doby, po kterou se mohou zákonní zástupci nezletilého žáka nebo zletilý žák odvolat proti klasifikaci.
Předepsané písemné práce z českého jazyka, matematiky a cizích jazyků se uschovávají po celou dobu studia žáka.
V případě nepřítomnosti žáka při ověřování znalostí, schopností a dovedností je zcela na rozhodnutí učitele, zda poskytne žákovi náhradní termín.
V případě, že žák v příslušném klasifikačním období zmešká více jak 25% vyučovacích hodin, nebude na konci tohoto klasifikačního období klasifikován.
Pokud žák neodevzdá zadanou práci v určeném termínu, je hodnocena nedostatečně. Učitel dbá na přiměřený počet hodnocení, který závisí na počtu hodin příslušného předmětu a na povaze předmětu, minimální počet hodnocení za klasifikační období je 3. Tento počet vyjadřuje nejmenší počet nutných známek v daném předmětu, ale nemusí být postačujícím počtem pro klasifikaci žáka. Poměr mezi formami ověřování schopností a dovedností žáků je závislý na daném předmětu, minimálně jedenkrát za klasifikační období musí být žák hodnocen za ústní projev (s výjimkou tělesné výchovy).
Učitel je povinen vést soustavnou evidenci o každé klasifikaci žáka průkazným způsobem tak, aby mohl vždy doložit správnost celkové klasifikace žáka i způsob získání známek. V případě dlouhodobé nepřítomnosti nebo rozvázání pracovního poměru v průběhu klasifikačního období předá tento klasifikační přehled zastupujícímu učiteli nebo vedení školy.
Vyučující dodržují zásady pedagogického taktu, zejména :
- nehodnotí žáky ihned po jejich návratu do školy po nepřítomnosti delší než jeden týden,
- účelem zkoušení není nacházet mezery ve vědomostech žáka, ale hodnotit to, co umí,
- v případě zadávání nové látky k samostatnému nastudování je nutné předem sdělit, jakým způsobem má být nastudována, jakou formou a v jakém rozsahu bude ověřována; přitom tento přístup může být použit pouze jako doplňková forma výuky.
Třídní učitelé (případně výchovný poradce) jsou povinni seznamovat ostatní vyučující s doporučením psychologických vyšetření, která mají vztah ke způsobu hodnocení a klasifikace žáka i způsobu získávání podkladů.
c. Klasifikace a hodnocení žáků
Pro hodnocení žáků se používají tyto následující stupně, které mohou být též vyjádřeny číselně.
výborně 1
chvalitebně 2
dobře 3
dostatečně 4
nedostatečně 5
Klasifikačním stupňům odpovídají tyto vědomosti, schopnosti a dovednosti žáků.
Stupeň: Výborně
Student je schopen samostatně a bezchybně řešit zadané příklady, je schopen samostatně dedukovat a činit nové závěry ze získaných vědomostí. V laboratořích a dílnách je schopen samostatně a správně používat pomůcky, nástroje a přístroje. Je schopen samostatných závěrů z prováděných činností.
Zadané práce odevzdá ve stanoveném termínu s vlastní tvůrčí invencí.
Stupeň: Chvalitebně
Student je schopen samostatně s drobnými chybami řešit zadané příklady, je schopen samostatně reprodukovat získané vědomosti a je schopen za pomoci učitele činit nové závěry ze získaných vědomostí. V laboratořích a dílnách je schopen správně používat pomůcky, nástroje a přístroje.
Zadané práce odevzdá ve stanoveném termínu bez podstatných chyb.
Stupeň: Dobře
Student je schopen správným postupem řešit zadané příklady s drobnými výpočetními chybami, je schopen reprodukovat získané vědomosti. Při jeho činnosti je třeba občasné nápovědy učitele. V laboratořích a dílnách je schopen správně používat pomůcky, nástroje a přístroje. S nápovědou učitele je schopen vyvodit závěry.
Zadané práce odevzdá ve stanoveném termínu s drobnými nedostatky.
Stupeň: Dostatečně
Student je schopen s nápovědou učitele řešit zadané úkoly. Je schopen používat získané vědomosti v dalším studiu a prohlubovat je. Při samostatné práci je schopen určit postup řešení. V laboratořích a dílnách je schopen za pomoci učitele používat pomůcky, nástroje a přístroje. Pod vedením učitele je schopen vyvodit závěry.
Zadané práce odevzdá ve stanoveném termínu s vážnými nedostatky, nebo po stanoveném termínu bez podstatných chyb.
Stupeň: Nedostatečně
Student i s nápovědou učitele nedokáže vyřešit zadané úkoly. Stupeň znalostí, vědomostí a dovedností neumožňuje pokračovat v nové osvojované látce. Při samostatné práci není schopen naznačit ani postup řešení. V laboratořích a dílnách se dopouští vážných omylů, není schopen používat pomůcky, nástroje a přístroje. Není schopen ze své činnosti vyvodit závěry ani za pomoci učitele.
Zadané práce neodevzdá ve stanoveném termínu.
d. Klasifikace a hodnocení žáků s vývojovými poruchami
U žáka se smyslovou nebo tělesnou vadou, vadou řeči, prokázanou specifickou vývojovou poruchou učení nebo chování se při jeho hodnocení a klasifikaci přihlédne k charakteru postižení. Vyučující respektují doporučení psychologických vyšetření žáků a uplatňují je při klasifikaci a hodnocení chování žáků. Volí vhodné a přiměřené způsoby získávání podkladů.
Pro zjišťování úrovně žákových vědomostí a dovedností volí učitel takové formy a druhy zkoušení, které odpovídají schopnostem žáka a na něž nemá porucha negativní vliv. Vyučující klade důraz na ten druh projevu, ve kterém má žák předpoklady podávat lepší výkony.
33. Má-li zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka pochybnosti o správnosti hodnocení na konci prvního nebo druhého pololetí, může do 3 pracovních dnů ode dne, kdy se o hodnocení prokazatelně dozvěděl, nejpozději však do 3 pracovních dnů od vydání vysvědčení, požádat ředitele školy o komisionální přezkoušení žáka; je-li vyučujícím žáka v daném předmětu ředitel školy, krajský úřad. Komisionální přezkoušení se koná nejpozději do 14 dnů od doručení žádosti nebo v termínu dohodnutém se zletilým žákem nebo zákonným zástupcem nezletilého žáka. V případě pochybností o správnosti hodnocení žáka podle může být žák v příslušném pololetí z daného předmětu komisionálně zkoušen pouze jednou.
34. Každý student má právo, aby byla zachovávána jeho lidská důstojnost, osobní čest, dobrá pověst a chráněno jeho jméno.
35. Student má právo docházet na dohodnuté konzultace s vyučujícími.
36. Studenti mají právo na ustavení studentského parlamentu. Jeho prostřednictvím se mohou vyjadřovat k práci školy a podávat vedení různé podněty.
37. Student nebo jeho zákonný zástupce může v odůvodněných případech písemně požádat ředitele školy o přerušení studia. Pokud se jedná o zdravotní důvody, musí být tyto doloženy lékařských osvědčením. Studium lze přerušit maximálně na dobu 2 let, během této doby má student právo požádat písemně o pokračování ve studiu.
Student nebo jeho zákonný zástupce může v odůvodněných případech požádat ředitele školy o opakování ročníku. Na opakování ročníku není právní nárok.
38. Za příkladné plnění povinností může být studentovi udělena pochvala třídního učitele nebo pochvala ředitele školy.
Za porušení vnitřního řádu školy může být studentovi uloženo některé z následujících výchovných opatření podle závažnosti provinění:
- napomenutí třídního učitele,
- důtka třídního učitele,
- důtka ředitele školy,
- podmíněné vyloučení ze studia na dobu nejdéle 12 měsíců,
- okamžité vyloučení ze studia.
O udělení a uložení výchovného opatření uvědomí třídní učitel nebo ředitel školy zákonného zástupce studenta.
Školní řád nabývá účinnosti dnem 1. 11.
Zástupce ředitele SOŠ a SOU
Bc. Karel Kubza