Otázky
Dobrý způsob, jak ostatní přimět k přemýšlení o nějakém tématu, je klást správné otázky. Je-li nám položen dobrý dotaz, musíme spojovat dohromady informace, vyhodnocovat naše stávající názory a přicházet s novými nápady.
Kladení otázek, které má ostatním pomoci při učení, se říká Sokratovská, někdy též dialogická metoda. Spočívá v prezentaci přesně formulovaných otázek učitele žákům, kteří jsou jimi vedeni k vytváření vlastních, logicky vyvozovaných poznatků.
Sokratovská metoda vyžaduje, abyste ostatní pečlivě poslouchali a otázky promýšleli a formulovali vstřícně a konstruktivně, a pokud možno nekonfrontačně.
Uvádíme několik příkladů takových otázek:
Otázky směřující k vyjasnění/objasnění
- Co myslíš tím, když říkáš ______?
 - Co jsi chtěl(a) především říct?
 - Jak souvisí _____ s _____?
 - Můžeš to říct ještě nějak jinak?
 - Nevím, jestli ti rozumím; máš na mysli _____ nebo _____?
 - Jak to souvisí s naším problémem/tématem?
 - Petře, můžeš vlastními slovy shrnout, co říká Helena? ... Heleno, myslela jsi to tak?
 - Můžeš mi dát nějaký příklad?
 - Mohl by typickým příkladem být třeba _____?
 
Otázky směřující k nalezení předpokladu
- Z čeho v tomto případě vycházíš?
 - Jaká jsou Helenina východiska?
 - Z jakých jiných předpokladů bychom mohli vyjít?
 - To vypadá, že předpokládáš, že _____. Rozumím tomu dobře?
 - Všechny Tvoje argumenty vycházejí z myšlenky, že _____. Proč jsi svoji argumentaci založil(a) na _____, a ne na _____?
 - To vypadá, že předpokládáš, že _____. Proč myslíš, že to můžeš považovat za samozřejmé?
 - Platí to vždycky? Proč myslíš, že je tento předpoklad správný?
 - Proč by někdo mohl dojít k takové domněnce?
 
Otázky směřující k nalezení příčin a důkazů
- Můžeš nám vysvětlit své důvody?
 - Platí to i v tomto případě?
 - Máme důvod pochybovat o tomto důkazu?
 - Kdo z nás může říct, že to tak opravdu je?
 - Co byste odpověděli někomu, kdo říká, že ____?
 - Může ještě někdo podpořit tento pohled na věc?
 - Na základě čeho jsi došel k těmto závěrům?
 - Jak bychom mohli zjistit, zda je to pravda?
 
Otázky na různá hlediska a perspektivy
- Co tím chceš říct?
 - Když říkáš _____, vyplývá z toho _____?
 - Ale kdyby se to stalo, co všechno by se ještě mohlo stát? Proč?
 - Jaké další důsledky to může mít?
 - Stane se to určitě, nebo jen možná/pravděpodobně?
 - Jaká je jiná možnost?
 - Platí-li _____ i _____, co ještě může platit?
 - Říkáme-li, že ____ je etické, tak co _____?
 
Otázky zkoumající smysl a důsledky
- Jak to můžeme zjistit?
 - Co tato otázka předpokládá?
 - Může se _____ zeptat na tuto otázku i jinak?
 - Jak by se dala tato otázka vyřešit?
 - Můžeme tuto otázku vůbec analyzovat?
 - Je tato otázka správná? Rozumíme jí všichni?
 - Je lehké na tuto otázku odpovědět? Proč?
 - Souhlasíme všichni s tím, že toto je otázka?
 - Než odpovíme na tuto otázku, co si musíme nejdřív vyjasnit?
 - Jak by _____ vyjádřil tento problém?
 - Proč je tento problém důležitý?
 - Je toto ta nejdůležitější otázka nebo existuje ještě nějaká jiná, skrytá?
 - Vidíte, jak toto může souviset s ________?
 
Otázky převzaty z knihy Paula, R. (1993). Critical Thinking: How To Prepare Students for a Rapidly Changing World: Foundation for Critical Thinking, Santa Rosa, CA.
Rejstřík všech souborů nápovědy
Zobrazit tuto nápovědu v jazyce: English