Import souborů ve formátu GIFT
GIFT je nejkomplexnější z formátů pro importování testových úloh Moodlu z textového souboru. Podporuje různé typy úloh: úlohy s výběrem odpovědí, s krátkou tvořenou odpovědí, s odpovědí pravda/nepravda, numerické úlohy, přiřazování, a také vložení _______ pro formát "vynechané slovo". V rámci jednoho textového souboru lze použít více typů úloh a formát GIFT zároveň umožňuje zadávat poznámky k úlohám, jména úloh, komentář k odpovědím a jejich hodnocení v procentech.
Kódování vašeho textového souboru musí být UTF-8 (pokud nepoužíváte pouze znaky sady ASCII). Příklad souboru s úlohami pro import najdete zde: gift/examples.txt.
TYPY ÚLOH
Úloha s výběrem odpovědí
U úlohy tohoto typu jsou nesprávné odpovědi uvozeny vlnovkou (~) a správné
odpovědi rovnítkem (=).
Kdo je pohřben v památníku na Vítkově?{~TGM ~Klement Gottwald =nikdo}
Zvláštní případ úlohy s výběrem odpovědí představuje formát "vynechané slovo", který na místo hledaného slova ve větě automaticky vloží značku vynechávky (_____). Varianty odpovědí se v zápisu úlohy "vynechané slovo" uvádějí na místě, kde se má tato značka objevit.
V památníku na Vítkově byl {~otráven =pohřben ~oddán} Klement Gottwald.
Když jsou varianty odpovědí uvedeny kdekoliv před závěrečným interpunkčním znaménkem, vloží se na jejich místo automaticky značka vynechávky formátu "vynechané slovo". V tomto formátu lze zapsat všechny typy úloh.
Jednotlivé otázky musí být v souboru odděleny jedním prázdným řádkem (dvojité CR). Pro větší srozumitelnost můžete každou odpověď napsat na zvláštní řádek a případně i odsadit. Příklad:
Americký Den díkůvzdání se slaví { ~druhý ~třetí =čtvrtý } čtvrtek v listopadu. Z jaké země původně pochází japonské písmo? { ~Indie =Čína ~Korea ~Egypt}
Úloha s krátkou tvořenou odpovědí:
U úlohy s krátkou tvořenou odpovědí jsou všechny odpovědi uvozeny rovnítkem
(=), které značí, že jsou všechny správné. Žádná odpověď nesmí být uvozena
vlnovkou.
Kdo je pohřben v památníku na Vítkově?{=nyní již nikdo =nikdo} Dvě a dvě se rovnají {=čtyřem =4}.
Pokud existuje pouze jedna správná odpověď, nemusí být uvozena rovnítkem. Pozor ale na na záměnu s úlohou typu "pravda/nepravda".
Úloha pravda/nepravda
U tohoto typu úlohy odpověď značí, zda je určité tvrzení pravdivé nebo
nepravdivé. V zápisu úlohy uvádíme odpověď v podobě {TRUE} nebo {FALSE}, nebo
zkráceně {T} a {F}.
V památníku na Vítkově je pohřben Klement Gottwald.{F} Slunce vychází na východě.{T}
Přiřazování
Dvojice správných odpovědí začínají rovnítkem (=) a jsou odděleny symbolem
"->". Musíte vytvořit alespoň tři páry odpovědí k přiřazení.
Zadání úlohy. { =otázka1 -> odpověď1 =otázka2 -> odpověď2 =otázka3 -> odpověď3 } Přiřaďte k následujícím zemím jejich hlavní města. { =Kanada -> Ottawa =Itálie -> Řím =Japonsko -> Tokio =Rakousko -> Vídeň }
U úloh typu "přiřazování" nelze k odpovědím připojovat komentář ani stanovit procentní hodnocení odpovědí.
Numerická úloha
Odpověď u numerické úlohy musí začínat znakem křížku (#). U odpovědi lze
zároveň stanovit velikost přijatelné chyby, která se uvádí za správnou odpovědí
a odděluje se dvojtečkou. Pokud je například správná odpověď jakákoliv hodnota
z intervalu 1,5 až 2,5, zapíše se jako {#2:0.5}. To značí, že správná
odpověď je hodnota 2 s přijatelnou chybou 0,5 (tedy interval od 1,5 do 2,5).
Pokud není velikost chyby uvedena, předpokládá se, že je nulová.
Kdy se narodil Tomáš G. Masaryk? {#1822} Jaká je hodnota pí (na tři desetinná místa)?{#3.1415:0.0005}.
Odpověď na numerickou úlohu může být zapsána také jako interval v následující podobě: {#MinimálníHodnota..MaximálníHodnota}
Jaká je hodnota pí (na tři desetinná místa)? {#3.141..3.142}.
Uživatelské rozhranní Moodlu nedokáže pracovat s více variantami odpovědi na numerickou úlohu. Programový kód Moodlu i formát GIFT to však dovedou; toho lze využít pro zadání několika číselných intervalů v rámci jedné odpovědi, zvláště pak v kombinaci s procentním hodnocením jednotlivých variant. Pokud použijeme více správných odpovědí, musí být v zápise odděleny rovnítkem (stejně jako u otázek s krátkou tvořenou odpovědí).
Kdy se narodil Tomáš G. Masaryk? {# =1822:0 =%50%1822:2}
Vzhledem k tomu, že grafické uživatelské rozhraní Moodlu nedokáže pracovat s více variantami odpovědi na numerickou úlohu, nelze je v Moodlu ani prohlížet, ani upravovat. Chceme-li změnit druhou a další varianty odpovědi, nezbývá než otázku odstranit a znovu ji importovat s novou, rozšířenou odpovědí (nebo použít nástroj pro správu databáze, například phpMyAdmin).
VOLBY
Kromě těchto základních typů úloh nabízí filtr formátu GIFT další volby: poznámky k úloze, jméno úlohy, komentář k odpovědím a hodnocení odpovědí v procentech.
Poznámky k úloze
Textový soubor může obsahovat i informace, které se nebudou vkládat do Moodlu.
Takto můžete úlohy opatřit např. nadpisy nebo dalšími informacemi. Filtr
ignoruje všechny řádky začínající dvěma lomítky (tabulátory a mezery před nimi
se neuvažují).
// Podnadpis: Číselné úlohy Kolik je 2 plus 2? {#4}
Jméno úlohy
Na začátku úlohy můžete určit její jméno, které musí být uzavřeno do dvojitých
dvojteček.
::Původ kandži:: Z které země původně pochází japonské písmo? {=Čína} ::Díkůvzdání:: Americký Den díkůvzdání se slaví {~druhý ~třetí =čtvrtý} čtvrtek v listopadu.
Jestliže jméno úlohy není určeno, použije se jako jméno celé její znění.
Komentář
Ke každé odpovědi lze připojit komentář; připojuje se za odpověď a uvozuje se
křížkem (#).
Která z těchto možností je správná?{ ~chybná odpověď#komentář k chybné odpovědi ~další chybná odpověď#komentář k této chybné odpovědi =správná odpověď#komentář ke správné odpovědi} Kdo je pohřben v památníku na Vítkově?{ =nyní již nikdo#výborně! =nikdo#výborně!} V památníku na Vítkově je pohřben TGM. {FALSE#Není a nikdy nebyl.}
U úloh s výběrem odpovědí se komentář zobrazí pouze k té variantě, kterou student zvolí. U úloh s krátkou tvořenou odpovědí se komentář zobrazí jen v případě, že student odpoví správně. U úloh pravda/nepravda se komentář zobrazí pouze tehdy, jestliže student odpoví nesprávně. V posledním uvedeném příkladě by se tedy komentář zobrazil pouze v případě, že by student zvolil odpověď "pravda".
Procentní hodnocení odpovědí
Procentní hodnocení odpovědí je k dispozici jak pro úlohy s výběrem odpovědí,
tak pro úlohy s krátkou tvořenou odpovědí. Procentní hodnocení se vkládá za
vlnovku (u úloh s výběrem odpovědí) nebo za rovnítko (u úloh s krátkou tvořenou
odpovědí), přičemž daný údaj o procentech je uzavřen mezi dvěma znaky "%"
(např. %50%). Toto nastavení lze kombinovat s komentáři k odpovědím.
Složitá otázka.{~chybná odpověď ~%50%téměř správná odpověď =zcela správná odpověď} ::Ježíšovo město::Ježíš Kristus byl z { ~Jeruzaléma#Jeruzalém je sice významné město, ale odpověď zní jinak. ~%25%Betléma#Zde se narodil, ale nevyrůstal. ~%50%Galileje#Je třeba být přesnější. =Nazaretu#Ano! Přesně tak!}. ::Ježíšovo město:: Ježíš Kristus byl z { =Nazaretu#Ano! Přesně tak! =%75%Nasaretu#Správně, ale pozor na pravopis. =%25%Betléma#Zde se narodil, ale nevyrůstal.}
Všimněte si, že poslední dva uvedené příklady obsahují tutéž otázku – poprvé jako úlohu s výběrem odpovědí, podruhé jako úlohu s krátkou tvořenou odpovědí.
Systém umožňuje zadat u variant odpovědi i procentní hodnoty, které NENABÍZÍ uživatelské rozhraní Moodlu. Tyto hodnoty budou testem zpracovány správně (podle určení hodnot při importu) a správně se také zobrazí studentům při řešení testu. Nebudou se však zobrazovat správně učiteli, pokud bude úlohu upravovat prostřednictvím uživatelského rozhraní (Úprava úlohy v modulu Test). Rozbalovací nabídka totiž povoluje pouze několik pevných hodnot, a pokud počet procent přesně neodpovídá ani jedné z nich, nezobrazí se správně. Pokud budete upravovat podobnou úlohu prostřednictvím uživatelského rozhranní, změní se procentní hodnota na některou z přednastavených hodnot.
Určete formát textu úlohy
Pro samotný text úlohy můžete určit jeden z volitelných textových formátů. V
současné době jsou k dispozici formáty Moodle (Moodle auto-formát),
html (Formát HTML), text (Čistě textový formát) a Markdown
(Formát Markdown). Zvolený formát určíte v hranatých závorkách přímo před
textem úlohy. Více o textových
formátech v Moodlu.
[markdown]*Americký Den díkůvzdání* se slaví { ~druhý ~třetí =čtvrtý } čtvrtek v listopadu.
Více odpovědí
Možnost "Více odpovědí" se používá pro úlohy s výběrem odpovědí, u nichž musí
být označeny dvě a více odpovědí, aby student získal plný počet bodů. Možnost
bude povolena, pokud přidělíte dílčí procentní hodnocení více odpovědím, ale
zárověň zádné z nich neudělíte plné bodové ohodnocení.
Kdo byl pohřben v památníku na Vítkově? { ~Nikdo ~%50%Klement Gottwald ~%50%Představitelé komunistického režimu ~TGM }
Povšimněte si, že žádná odpověď není uvozena rovnítkem (=). Součet bodů by zároveň neměl překročit 100 %, jinak Moodle zobrazí chybové hlášení. Aby student automaticky nezískal 100 % pouze tím, že označí všechny odpovědi, je dobré nastavit pro nesprávné odpovědi záporné procentní hodnoty.
Kdo byl pohřben v památníku na Vítkově? { ~%-50%Nikdo ~%50%Klement Gottwald ~%50%Představitelé komunistického režimu ~%-50% TGM }
Speciální znaky ~ = # { } :
Znaky ~ = # { } slouží k řízení činnosti filtru a nelze je použít jako
součást textu úlohy. Protože tyto znaky vykonávají při řízení činnosti tohoto
filtru speciální funkci, nazývají se "řídicí znaky". V jistých případech je
však použití některého z těchto znaků nezbytné, např. pro zápis matematického
výrazu. Řešením tohoto problému je předejít interpretaci uvedených znaků jako
řídicích – před znak se v tom případě vloží zpětné lomítko (\); filtr jej pak
nebude považovat za znak řídicí a přepíše jej beze změny do textu úlohy.
Příklad:
Který výraz je roven 5? { ~ \= 2 + 2 = \= 2 + 3 ~ \= 2 + 4 } ::Řídicí znaky formátu GIFT:: Který z následujících znaků NENÍ řídicím znakem importního formátu GIFT? { ~ \~ # \~ je řídicí znak. ~ \= # \= je řídicí znak. ~ \# # \# je řídicí znak. ~ \{ # \{ je řídicí znak. ~ \} # \} je řídicí znak. = \ # Správně! \ (zpětné lomítko) není řídicí znak. ALE používá se, chceme-li řídicí znak použít v textu úlohy. }
Při zpracování úlohy se zpětné lomítko odstraní a v Moodlu se do textu úlohy neuloží.
Další volby
V úlohách s krátkou tvořenou odpovědí můžete nastavit rozlišování malých a
velkých písmen, pokud na následujícím řádku změníte "0" na "1":
$question->usecase = 0; // Ignore case
Další volby lze nastavit úpravou importního filtru gift/format.php.
PODĚKOVÁNÍ
Formát GIFT a filtr pro jeho převod do Moodlu byl vytvořen díky spolupráci řady tvůrců a uživatelů Moodlu. Jeho základem je formát "vynechané slovo", na jehož tvorbě se podíleli Martin Dougiamas a Thomas Robb. Importní filtr vytvořil v prosinci 2003 Paul Tsuchido Shew a zakomponoval do něj i připomínky ostatních, které se týkaly hlavně rozsahu možností formátu. Jméno GIFT vzniklo jako zkratka pro "General Import Format Technology"; to by ovšem byl příliš dlouhý název pro tak jednoduchý filtr, proto se mu říká prostě GIFT.
Dokumentaci k formátu GIFT vypracoval Paul Tsuchido Shew, http://ac.shew.jp. Poslední aktualizace proběhla 27. února 2004.
Rejstřík všech souborů nápovědy
Zobrazit tuto nápovědu v jazyce: English